‘ Een planbord in huis?’ Nee hoor, de ouders van de 8-jarige Mees willen er niet aan. Er zijn tal van bezwaren. ‘Hij weet best hoe de dagen eruit zien’. ‘Dan kunnen we nooit meer iets spontaans doen’.‘ Het is ook zo’n gedoe’.

Net als de ouders van Mees kunnen veel ouders allerlei bezwaren bedenken tegen een planbord in huis. Toch geef ik regelmatig dit advies aan ouders van structuurzwakke kinderen, met bijvoorbeeld autisme of adhd. Vanuit zichzelf kunnen deze kinderen moeilijk structuur aanbrengen, plannen, onthouden of luisteren naar opdrachten. Een planbord geeft ze overzicht en houvast.

Inmiddels heb ik al heel wat creatieve ideeën voorbij zien komen.  Ouders die foto’s maken van de douche, tandenborstel, pyjama, boekjes en bed om het avondritueel op het planbord te plakken.  Of zelf tekeningen maken. Ouders die een vraagteken gebruiken voor onverwachte momenten. Ouders die een beloningssysteem aan het planbord koppelen; als alle taken zijn uitgevoerd verdien je een sticker. Of gedrag oefenen via het planbord; deze week staat bij iedere dag jas aan de kapstok of schoenen in de gang. Of een identiek planbord bij gescheiden ouders zodat kinderen overzicht hebben wanneer ze bij welke ouder zijn en wat ze dan gaan doen.

Sommige kinderen baat bij een planbord op een bepaald deel van de dag, bijvoorbeeld rondom het opstaan of naar bed gaan. Dit kan er als volgt uit zien:

  1. Opstaan
  2. Dekens rechttrekken
  3. Gordijnen open
  4. Kleding aan
  5. Gezicht wassen
  6. Naar beneden
  7. Broodje eten
  8. Tanden poetsen
  9. Jas en schoenen aan
  10. Naar school

De ouders van Mees kregen op een gegeven moment toch genoeg van iedere dag hetzelfde herhalen. ‘Pak je jas…’ ‘Ga je schoenen pakken…’ ‘Vergeet je tas niet…’ En Mees bleef maar vragen. ‘Moet ik vandaag 1 of 2 keer naar school?’ ‘Wat gaan we vanmiddag doen?’ ‘Moet ik vandaag voetballen?’

Samen met Mees hebben ze een planbord gemaakt. Mees reageert enthousiast. Nu weet hij zelf hoe zijn dag eruit ziet, zonder steeds te hoeven vragen.  Hij mag zelf de plaatjes uitzoeken die hij nodig heeft. Er hangt nu een whiteboard met een weekschema in de keuken van Mees. Iedere zondagavond na het eten worden de afspraken van de week ingevuld. Mees weet nu van te voren welke leuke dingen (spelen met een vriendje) en minder leuke dingen (naar de tandarts) er gaan gebeuren. Hij is voorbereid en dit geeft rust. Mees vraagt minder wat hij moet doen.  Dit geeft ouders ook rust. Ouders zijn positief en blijven het bord voorlopig gebruiken.

Kijk op Autiplan.nl

Planbord