Je kind gaat naar buiten in zijn schone kleren. Buiten staan nog wat speelgoedemmertjes. Die zitten vol met water van de regenbui eergister. Je kind komt helemaal nat en vies weer binnen… tja, dat kon je verwachten. Kinderen houden van spelen, ontdekken, nat worden, kliederen…
Ouders worden vaak boos om iets wat ze eigenlijk konden verwachten. Het kind is zich tegelijkertijd van geen kwaad bewust. In oudergesprekken die ik voer, gaat het er vaak over of een kind iets expres of per ongeluk doet. Ouders denken vaak het eerste, ik pleit graag voor het laatste.
Gedrag aan zien komen, verwachten of voorspellen kan veel ergernis en strijd voorkomen. Als je kind moe is, is te verwachten dat hij niet zo makkelijk zijn bord leeg eet. Als je kind iets heel graag wil, is te verwachten dat hij boos is als jij ‘nee’ zegt. Als je kind iets leuks aan het doen is, is te verwachten dat hij daar niet mee wil stoppen. Allemaal heel logisch, maar hoe ga je er als ouder mee om?
  • Leef je in in je kind. Jij hebt vaak je eigen plannen en agenda, maar een kind is daar niet mee bezig (gelukkig niet). Je inleven in je kind, is begrip tonen; ‘je zult wel moe zijn van deze drukke dag’; ‘ik zie dat je lekker aan het spelen bent’; ‘ik snap dat je dat heel graag nu wilt’.
  • Je inleven in je kind, betekent niet aan alles toegeven. Nee is gewoon nee. Maar mag je kind misschien een keertje na vier happen al stoppen met eten? Of kan je in het vooruitzicht stellen wanneer je kind weer mag televisie kijken (morgen?).
  • Erger je je dat je kind altijd net onder etenstijd moet plassen? Laat je kind voor iedere maaltijd naar de wc gaan. Doet je kind er ‘uren’ over om een boekje voor het slapen gaan te kiezen? Geef de keus uit twee boekjes. Weet je dat het ruzie wordt als de kinderen samen hun fiets uit de schuur moeten halen? Laat ze apart gaan of ga met ze mee.
  • Bespreek eens met je partner (of iemand anders) tegen welke situaties je steeds weer aanloopt en bedenk hoe je het voor kunt zijn. Afwachten of hopen dat het over gaat zijn passieve tactieken en leveren meestal niets op. Wees actief, en creatief, en voorkom frustratie bij jezelf en je kind.
  • Maak vooraf afspraken met je kind en geef aan wat je van je kind verwacht. ‘Je mag nu tv kijken en om half 6 doe je die uit en kom je aan tafel zitten, dan gaan we eten’. ‘We gaan naar de supermarkt en we kopen alleen wat op ons lijstje staat, jij mag het toetje voor vanavond uitkiezen’.
  • Vraag je kind hoe je bepaalde situaties gezellig kunt houden en ruzie kunt voorkomen. Kinderen bedenken vaak de leukste oplossingen en zijn gemotiveerd om aan iets te werken wat ze zelf hebben bedacht.
Dat kon je verwachten…